Hoge ademhalingsfrequentie is vrij normaal in bepaalde situaties. Zo kan het zijn dat je hard hebt gerend om je trein te halen, of dat je ergens heel erg van bent geschrokken. Dan is je ademhalingsfrequentie dus hoger dan normaal. Wat helemaal niet erg is. Maar als je ademhalingsfrequentie te vaak te hoog ligt kan dit erg ongezond voor je zijn. Je lichaam zit dan namelijk altijd soort van in een stress situatie. Hiervan kan je erg vermoeid worden en je helemaal niet lekker voelen. Ook kan het ervoor zorgen dat je chronisch gaat hyperventileren. Het is dus belangrijk dat je goed let op je ademhalingsfrequentie.

 

Automatische piloot

 

Adem halen doe je automatisch. Dit is natuurlijk erg fijn omdat je het de hele tijd moet doen. Vaak is je ademhalingsfrequentie dan ook stabiel. Als je last hebt van chronische stress kan je ademhalingsfrequentie snel verhogen. Dit zorgt ervoor dat je vaker gaat hyperventileren en dat je een druk krijgt op je borst. Het is dus erg belangrijk dat je goed omgaat met veel stress. Dit kan namelijk heel erg zwaar zijn voor je lichaam en je ademhalingsfrequentie heel erg verstoren. En je wil natuurlijk dat je gewoon altijd ontspannen op de automatische piloot kan.

 

Ademhalingsfrequentie verlagen

 

Als je ademhalingsfrequentie hoog ligt wil je deze natuurlijk verlagen. Het is gemiddeld goed om twaalf keer per minuut te ademen. Beetje erop of eronder kan natuurlijk gewoon maar als je ademhalingsfrequentie veel hoger ligt dan dat kan het een probleem worden. Gelukkig sta je niet alleen in dit probleem. Vele hebben last van een verhoogde ademhalingsfrequentie. Gelukkig zijn hier verschillende manier voor om dit tegen te gaan. Je kan verschillende soorten therapie nemen die je zullen helpen met je ademhalingsfrequentie gezond te maken. Dit kost vaak wel tijd en geduld.

 



Categories: Gezondheid