Danai Media
Image default
Marketing

Een gouden ticket naar een succesvol bedrijf

In Nederland zijn er heel veel kleine bedrijven. Veel studenten studeren international business om vervolgens een eigen bedrijfje te kunnen beginnen en eigen baas te zijn. Een succesvol bedrijf krijg je echter niet zomaar. Natuurlijk is enerzijds het concept van je bedrijf heel belangrijk, maar het reclame maken van je product of dienst is minstens zo belangrijk. Hier zijn een paar manieren hoe je jouw bedrijf bekend kan maken bij jouw doelgroep.  

Online adverteren 

Tegenwoordig heeft bijna iedereen, al helemaal in West Europa, een mobiele telefoon. Bijna al deze telefoons hebben ook wel één of meerdere social media apps. Als je als startup je bedrijf bekend wil maken, gaat dat helaas niet meer lukken met oude pamfletten of enkel mond op mond reclame. Er moet gebruikgemaakt worden van het vele gebruik van sociale media. Als beginnend bedrijf kan je daarom pop-up advertenties laten maken die op verschillende apps worden laten zien aan jouw doelgroep. Zo kan je op linkedin adverteren, op instagram, op facebook of op snapchat. Door de cookies die de apps verzamelen worden de advertenties laten zien aan gebruikers die soortgelijke dingen googelen als jouw bedrijf en zullen daarom sneller behoefte hebben aan jouw dienst of product. Zonder dit soort online advertenties zal jouw bedrijf niet zo snel of amper bekend worden, en daarom zal het ook niet zo snel succesvol worden. Investeer daarom in pop-up ads! 

Reclame naar iedereen 

Naast sociale media kan je natuurlijk ook goed reclame maken via televisie, radio of de krant. Als je een klein bedrijfje hebt dat vooral zal draaien op de directe omgeving, dan is adverteren in de plaatselijke kranten zeker geen slecht idee. Mensen uit de buurt komen op een toegankelijke manier in contact met jouw bedrijf en zullen het onthouden en associëren met de buurt. Als jouw bedrijf al aardig op dreef is, kan je ook eens gaan denken aan een marketingcampagne op de televisie of radio. Grote televisiezenders, zoals RTL of SBS, vragen best een hoop geld voor zendtijd. Het is dan misschien een flinke investering, maar tegelijk kijken er wel ontzettend veel mensen naar deze zenders. Dit betekent dat met een enkele reclame, er meteen duizenden mensen in contact komen met jouw bedrijf. Het is dus zeker het overwegen waard.  

Levert het wat op? 

Natuurlijk wil je weten of de investeringen die je hebt gemaakt in advertenties, het ook wel waard waren. Dit kan je checken door de ROAS te berekenen. ROAS staat voor Return On Ad Spend en laat het rendement zien van de advertenties. De ROAS berekenen doe je als volgt: je deelt de omzet uit je advertenties door de kosten van je advertenties. Het verkregen getal vermenigvuldig je vervolgens met honderd procent. Zo zie je dus hoeveel geld jouw investering heeft opgeleverd.