We hebben het allemaal al horen zeggen, “Er is ruimte voor verbetering”. Leiderschap is geen uitzondering. Efficiëntie van kennis in leiderschap is een belangrijk onderdeel. De nood voor onderwijs en ontwikkeling van het team alsook de leider is cruciaal om de efficiëntie te verbeteren en onderhouden. Instructionele methodes die de kwaliteit van het beslissingsmakingsproces, probleemoplossend denken en communicatie aanleren zijn relevant voor beide kanten van het leiderschap, de leider en de volger.

De beste leiderschapsstijl is er één die mensen helpt motiveren om naar hun volle potentieel te presteren. De simpelste leiderschapsstijl is die van probleemoplosser, iemand die weet wat te doen en die respect krijgt door zijn kennis en beslissingen. Leiders die zelfvertrouwen uitstralen, kunnen over het algemeen de medewerking van hun teamleden krijgen. Maar om je leiderschapsstijl buiten dit basisniveau te verbeteren, moet je jouw aanpak aan verschillende situaties en menselijke noden leren aanpassen.

Iemand belangrijk laten voelen, zorgt voor een goed zelfbeeld wat essentieel is voor de prestaties. Hoe beter we onszelf voelen, hoe beter we reageren en presteren. Luister naar mensen en let op wat ze zeggen. Een oprecht compliment doet je goed voelen. Toon respect naar individuelen en hun ideeën. De naam van een persoon gebruiken wanneer mogelijk, is een uitstekende gewoonte. We willen allemaal graag herinnerd worden voor wie we zijn.

Ten slotte heb je je eigen comfortzone, blijf daarbinnen. Ga je niet zoals een cheerleader gedragen als dat niet je stijl is. Als je denkt aan je leiderschapsstijl verbeteren, blijf dan zeker binnen de limieten van je eigen persoonlijkheid. Je zal enkel respect verliezen als je leiderschapsstijl gemaakt overkomt.

Communicatie is noodzakelijk voor leiderschap en luisteren is ook een belangrijke factor.

Houd mensen geïnformeerd.
Wees niet bang om te delegeren. Je kan het niet allemaal zelf doen.
Componenten om in de praktijk om te zetten:
Beloon goede prestaties – niet enkel financiële resultaten.
Voer meetings en enquêtes uit om input van werknemers voor beslissingen en het opstellen van het beleid te krijgen.
Prestatiebeoordelingen aan beloningen verbinden
Erkenning door medeleiders is een belangrijke motiverende factor. De beste leiders gebruiken verschillende methodes waaronder brieven, awards, benoeming van hun prestatie op het intranet of in nieuwsbrieven etc.
Tijdmanagement – de 80:20 Regel.
Dit is goed opgesomd in het Pareto-principe, of de ’80:20 Regel’. Dit bepaalt dat meestal 80% van de niet-gefocuste inspanning slechts 20% van de resultaten zal opbrengen. Da andere 80% van de resultaten wordt bereikt met slechts 20% van de inspanning.

Lees meer over verschillende soorten Leiderschapsstijlen!

 

https://www.ivpp.nl/leiderschapsstijlen/
Categories: Dienstverlening